Wednesday, January 21, 2009 at 6:56 PM |  
Alhamdulillah,semalam aku dan kawan-kawan telah pergi ke Unversiti Malaya bagi mendapatkan rujukan untuk membuat tugasan.Disepanjang perjalanan pelbagai gelagat yang aku temui lantas hati bertanya kemanakah hilangnya malu seorang wanita.?Perjalanan ke kuala lumpur dari tanjung malim mengambil masa selam sejam.Saat tiba dipasar seni dalam perjalanan melintas jalan untuk pergi terminal pasar seni. Mata terpana dengan seorang wanita yang turut samA melintas jalan. Wanita remaja berumur dalam lingkungan 20-an dan aku yakin dari raut wajahnya dia adalah wanita Melayu. Dia cantik dan Bergaya. Kulitnya mulus,pipinya gebu, bibirnya ala-ala angelina Jolie,alisnya lentik, hidungnya mancung, matanya bundar dan bercahaya.dadanya juga agak mengiurkan. Lengannya putih jari-jemarinya halus dan runcing. Baju sendat menampakkan pusat dan skirt pendek yang disarung ke tubuh yang beralun mengikut gerakan tubuhnya. Aku yakin dan pasti mata yang melihat mula berimiginasi. Imiginasi itu sudah tentu yang indah-indah dan sudah semestinya bukan hal yang baik.


"Dimanakah Hilangnya Malu Seorang Wanita"

Setibanya di KL Sentral di saat menelaah surat khabar lalu hati menjadi hiba. Terlihat aku golongan artis yang bebas berpakaian seksi dan tidaK habis-habis dengan skandal seks,ditangkap khalwat dan sebagainya. Tidak sampai disinI sahaja terdapat juga gambar dan video lucah mereka yang tersebar megah di dalam internet. Namun bukan artis sahaja,pelajar sekolah dan gadis remaja yang terlibat dalam penyakit sosial yang memalukan ini.

Perjalanan diteruskan..saat menunggu bas untuk pergi ke perpustakaan Utama Universiti Malaya mata singgah terhadap sekumpulan gadis yang masih berpakaian sekolah. Ketawa berdekah-dekah , saling bertepuk tampar. Sesekali jeritan nyaring memecah suasana. Beberapa orang daripada mereka tidak bertudung. Di jari mereka terselit sebatang rokok. Hebat mereka menghisap rokok. Ntah apa yang dicari??

Agak pedih dengan paparan itu,mata menerawang ke arah lain. Sebuah motosikal dipandu agak laju. Penunggangnya seorang lelaki muda yang lagaknya seperti mat rempit. Pemboncengnya pula seorang gadis. Gadis seksi yang seksa untuk melihatnya dengan punggungnya yang separa bogel sedang erat memeluk pinggang lelaki yang sedang menunggang motosikal.

Saat pulang dari UM tatkala berada dalam bas rapid KL mata sekali lagi singgah kepada pasangan kekasih yang lagak gayanya seperti sudah bersuami isteri yang menaiki bas yang sama. Si gadis berpakaian sopan dengan bertudung sempurna berdiri di sisi seorang lelaki yang sederhana tinggi yang juga berpakaian sopan. Dalam kesesakan lalu lintas tangan mereka saling bertautan.kadang-kadang si jantan merangkul pinggang,si betina tiada melarang. Mereka tersenyum, ketawa dan kelihatan sungguh bahagia.

kejadian ini bagaikan satu lumrah dalam kehidupan serba moden ini. Namun sedar atau tidak ini merupakan musibah yang memudaratkan maruah wanita iaitu kehilangan rasa malu atau pudarnya sifat malu dalam diri mereka.
Sedangkan dalam Islam malu amat ditekankan sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah bahawa Rasullullah bersabda yang bermaksud:
"Iman itu ada lebih 60 cabang dan sifat Malu adalah sebahagian daripada cabang Iman."

muslimah Pictures, Images and Photos

Oleh itu, memelihara malu diri sendiri dan menjaga aib orang lain sangat penting dalam pembinaan bangsa yang bermaruah.Malu dikatakan perisai dan perhiasan kepada wanita dan juga lelaki yang menghalang mereka dari terjerumus kelembah kehinaan dan kebathilan.

Malu juga lambang iman yang akan membawa ke syurga.Selaras dengan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
"Malu dan amanah adalah perkara yang mula-mula hilang dari dunia ini,sebab itu mintalah dengan Allah kedua-duanya"

Blue Eyes Pictures, Images and Photos
"Wanita Solehah Adalah Perhiasan Sebaik-baik Perhiasan"

Atas dasar ini ingi ditegaskan bahawa pemalu bukan sahaja memperlihatkan kemanisan akhlak dan ketinggian akidah seseorang wanita. Malah, memelihara diri wanita itu sendiri daripada kehinaan dan kemusnahan peribadi secara beransur-ansur. Percayalah bahawa sifat malu tidak akan menyisihkan anda dari arus globalisasi. Lebih dari itu, anda akan berkeyakinan serta jelas dengan tujuan anda untuk melakukan sesuatu perkara. Oleh itu, JAGA DIRI,HIASI PERIBADI.......
Posted by Mustakim Bin Suhaili

0 comments:

Visit the Site
MARVEL and SPIDER-MAN: TM & 2007 Marvel Characters, Inc. Motion Picture © 2007 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. 2007 Sony Pictures Digital Inc. All rights reserved. blogger templates